Assalamualaikum
Mungkin sebahagian dari saudara2ku telah mengetahui isu report polis yang dibuat oleh En Md Said ( yg tersebar di FB dan Wassup ) tentang Tarhim dan Azan yang terlalu kuat oleh Masjid Perjiranan 9. Taman Air Biru. Pasir Gudang sehari dua inikan?
Saya rasa terpanggil untuk menerangkan isu sebenarnya apa sebab perkara ini terjadi :
Beliau adalah seorang jemaah yang amat istiqamah solat berjemaah di Masjid itu. Sebelum ini beliau dan sebahagian dari jemaah masjid telah memaklumkan dengan AJK Masjid tentang bacaan Tarhim sebelum solat dan siri2 ceramah fardu ain yang pancarkan keluar masjid melalui 15 biji corong speker terlalu kuat sehingga terganggu anak-anak kecil yang hendak tidur, orang-orang tua yang sakit hendak berehat, anak-anak sekolah yang hendak ulangkaji pelajaran dan kaum-kaum ibu yang hendak solat.
Beliau bukan anti azan sebab sekuat manapun bacaan azan hanyalah sekitar 5minit sahaja, tetapi jika Tarhim dan siri2 ceramah sudah tentulah mengambil masa yang agak panjang terutamanya ceramah Haji yang adakalanya mencecah pukul 11malam.
Cuba kita bayangkan dengan jarak rumah kariah ada yang 10meter sahaja dari corong speker akan melalui perkara ini hari-hari……nak mengadu takut dikatakan Anti majlis ilmu….Anti Masjid….maka terpaksalah tanggung selamanya perkara ini biarpun Solat kaum ibu terganggu, anak2 kecil tak lena tidur, orang2 tua yang nak berehat, anak2 sekolah yang nak study dan lain2 lagi.
Perkara ini telah ditegur oleh Pengarah Jakim Dr Ismail Ibrahim dari tahun 2002 lagi tetapi masih ada lagi Masjid yang tak ambil kisah. Jika dulu kita dikampung-kampung jarak rumah yang agak jauh, pak bilal baca Tarhim kita seronok sebab didengari sayup-sayup aje, tapi tidak sama dengan suasana diTaman2.
Rasullah pun pernah menegur sahabatnya yang membaca Al Quran didalam masjid dengan suara yang kuat, apatah lagi jika siap guna 15 biji speker ? sudah pasti menganggu jemaah yang lain. Fikir-fikirkanlah
Jom Mengajiiii tak ngaji ceroiiiilah.
Mohon ampun dan maaf jika pencerahan yang
saya berikan ini ada menyentuh mana-mana pihak.
Wassalam.
~Jemaah Masjid Perjiranan Pasir Gudang
Pandangan Dr. MAZA
Saya ingin mengulas sedikit tentang bacaan-bacaan — selain azan — yang
menggunakan pembesar suara sehingga mengganggu orang ramai. Bacaan ini
telah mengelirukan orang bukan muslim sehingga mereka menyangka ia azan.
Sesetengah pihak cuba mempertahankan amalan tersebut atas alasan ia
bacaan al-Quran atau zikir yang patut diagungkan. Mereka menyangka sikap
keras mereka dalam hal ini adalah ‘perjuangan mempertahankan Islam’.
Saya ingin mengulas hal ini seperti berikut:
1. Apa yang Islam
syariatkan untuk diangkat suara, hanyalah azan. Adapun selain dari itu,
tiada nas yang menyuruh kita menguatkan suara sehingga mengganggu orang
lain. Bahkan perbuatan itu dilarang oleh Nabi s.a.w. Apatah lagi dalam
Islam ketenteraman orang lain dipelihara melainkan jika ada pengecualian
tertentu yang diizinkan oleh syarak.
2. Walaupun bacaan
al-Quran dan zikir amatlah baik. Namun kita tidak boleh memaksa orang
lain mendengar bacaan kita. Mungkin orang lain ingin membacanya sendiri,
atau ingin membacanya pada waktu lain, atau mereka sedang sakit atau
ada anak kecil yang tidur, atau mereka tidak difardukan solat seperti
wanita yang haid atau bukan muslim dan lain-lain.
3. Ramai
orang bukan muslim keliru antara azan dan bacaan-bacaan selain azan yang
dilaungkan menerusi corong pembesar suara. Mereka menyangka
bacaan-bacaan itu adalah azan yang disuruh oleh Islam, lalu mereka
bersangka buruk dengan Islam yang harmoni ini. Apatah lagi bacaan itu
mengambil masa yang lama, sedangkan azan yang sebenar tidak lebih dari
lima minit.
4. Sebenarnya, Nabi s.a.w sendiri telah melarang
orang menguatkan bacaan al-Quran dalam masjid sehingga mengganggu jamaah
lain. Dalam hadis Nabi s.a.w, kata Abu Sa’id al-Khudri:
“Ketika
Nabi s.a.w beriktikaf (beribadah dalam masjid), baginda mendengar
mereka mengangkat suara bacaan (al-Quran) sedangkan ketika itu Nabi
s.a.w berada di tempat ibadah baginda. Lalu baginda mengangkat langsir
dan bersabda: “Ketahui setiap kamu bermunajat kepada tuhannya, jangan
sebahagian kamu menyakiti sebahagian yang lain. Jangan kamu angkat suara
bacaan melebihi yang lain dalam solat” (Riwayat Abu Daud dengan sanad
yang sahih).
Dalam hadis ini Nabi s.a.w melarang
mengangkat suara bacaan di masjid sehingga menganggu mereka yang lain
yang sedang beribadah, atau menyakitkan orang lain. Jika mereka yang
berada dalam masjid yang memang bersedia untuk beribadah pun, tidak
dibenarkan untuk diangkat suara bacaan sehingga mengganggu konsentrasi
mereka, mana mungkin untuk dikuatkan suara bacaan melalui pembesar suara
sehingga menggangu mereka yang di luar masjid. Mungkin mereka itu
mempunyai anak kecil, orang sakit dan seumpamanya.
Ulama besar di zaman ini, Al-Syeikh Muhammad Salih al-Uthaimin r.h mengulas hadis ini dengan katanya:
“Realiti
hari ini menyaksikan apa yang disebut oleh hadis ini. Ini yang kita
lihat mereka yang melakukan hal ini dengan menunaikan solat menggunakan
pembesar suara (luar masjid). Mereka itu jika menyakiti sesiapa yang ada
di sekeliling mereka, maka mereka berdosa.. tiada syak lagi meninggal
perbuatan ini lebih afdal yang pada hakikatnya tiada faedah pun, sebab
insan tidak bersolat dengan mereka yang di luar masjid, sebaliknya
dengan mereka yang berada dalam masjid.. dengan itu kita berpesan kepada
saudara-saudara kita, khususnya para imam masjid jangan lakukan ini..
boleh jadi sesetengah orang telah solat dan perlu tidur dan berehat,
boleh jadi dia sakit lalu terganggu dengan suara ini, boleh jadi juga
masjid dekat dengan rumah, pada musim panas pula dan anak-anak kecil
terganggu dengan bunyi pembesar suara. Kesimpulannya, masalah ini telah
menimpa sesetengah orang sehingga mereka menyakiti jiran-jiran masjid
atau rumah mereka dalam perkara yang tiada faedah baginya”. (Ibn
Uthaimin, Syarh Riyadh al-Salihin:
http://www.ibnothaimeen.com/all/eBook-o.shtml).
Bayangkan
kenyataan ini dikeluarkan oleh ulama besar dan terbilang tersebut di
negara Arab Saudi yang penduduknya kesemuanya muslim. Bagaimanakah pula
bagi negara yang seperti kita.
5. Ulama silam juga telah
mengingatkan hal ini, bahawa bacaan-bacaan lain di menara-menara masjid
adalah dilarang kerana boleh mengganggu orang ramai. Al-Imam al-Hafizd
Ibn Jauzi (meninggal 597H) pernah berkata:
“Antara tipu daya
Iblis ialah mereka yang mencampur adukkan azan dengan peringatan, tasbih
dan nasihat. Mereka jadikan azan perantaranya lalu bercampur aduk. Para
ulama membenci segala yang ditambah kepada azan. Banyak kita lihat
orang yang bangun waktu malam lalu memberikan peringatan dan nasihat
atas menara azan. Dalam kalangan mereka ada yang membaca al-Quran dengan
suara yang tinggi lalu menghalang tidur orang ramai dan mengganggu
bacaan orang yang bertahajjud. Kesemuanya itu adalah perkara-perkara
munkar”. ( Ibn Jauzi, Talbis Iblis, 159, Beirut: Dar al-Kutub
al-‘Ilmiyyah).
Ini adalah larangan ulama pada zaman yang belum
ada pembesar suara yang gangguannya tidaklah setakat mana, bagaimana
jika mereka melihat keadaan pembesar suara pada zaman ini?
6.
Maka, dengan itu umat Islam patut menghentikan bacaan-bacaan yang dibuat
melalui pembesar suara yang boleh mengganggu orang luar dan dalam
masjid. Mematuhi hal ini bukan kerana isu politik semata, tetapi itu
arahan Nabi s.a.w. dan juga menjaga Islam yang harmoni. Suara-suara yang
dikuatkan itu bukan menambahkan cinta mereka kepada Islam, sebaliknya
menimbulkan salah faham banyak pihak. - http://drmaza.com/ -
p/s: kesian pakcik tuh ... huhu
4 Comments
Zumal pun setuju apa yg diperkatakan DrMAZA tu...
ReplyDeletekadang-kadang sesuatu cerita yg disebarkan tak penuh mcm ni awal² dulu mcm ni
ReplyDeleteboleh mempengaruhi pandangan yg tak elok kan..
kadang kala budi bicara itu penting takkan lah perkara ini tak boleh di bincang bersama orang masjid sebelum nak di report kita boleh terima kalau sekumpulan membuat report membantah akan tetapi kalau individu tu dah lain macam bunyinya takkan dalam ramai ramai tu dia sorang sahaja yg membuat report yg paling penting jika di bincang bersama imam atau ajk masjid pasti mereka faham maklum lah imam mempunyai pegangan dan tahu batas2 berlandas kan AL QURAN SERTA HADITH bagi pendapat pm memang tidak wajar report polis kes ini,bila satu laporan di buat maka bukan islam akan memandang rendah pertelingkahan ini sepatutnya tindakan yg lebih mulia di ambil iaitu berbincang itu yg terbaik
ReplyDeleteKunjungan kemarin, nice artikel azan sojarang sekali awak dengar artikel ginian..
ReplyDeletePost a Comment