Siapa tidak kenal Datin Norjuma Habib Mohamad, 34, yang dulunya cukup dikenali di kaca televisyen kerana bakatnya dalam bidang pengacaraan.
Jika dahulu Norjuma antara personaliti terkenal di televisyen kini kehidupannya lebih tertumpu kepada buah hati baharunya iaitu perniagaan tudung bawal di bawah jenama AidiJuma.
Wanita bermata cantik ini mempunyai personaliti menawan meskipun berpenampilan ringkas tatkala sesi wawancara dijalankan. Dia seorang yang merendah diri dan sopan dalam pertuturannya.
Bagi individu yang tidak mengenalinya akan menganggap Norjuma sukar didekati tetapi hakikatnya dia begitu peramah dan mudah mesra. Dia menyatakan mungkin sebab dilahirkan dalam keluarga biasa jadi hidupnya tidaklah terkongkong dan bebas bergaul dengan semua orang.
“Saya tidak pernah rasa diri ini hebat malah menganggap kesenangan yang dikurniakan oleh ALLAH SWT adalah satu nikmat di dunia demi kelangsungan hidup anak-anak.
Pernah sebelum ini saya menjalankan perniagaan cenderamata seperti baju T, topi, dan lain-lain selepas berkahwin dan berhenti dari TV3. Namun semua itu tidak bertahan lama,” katanya ketika ditemui di pejabatnya di Bukit Jelutong.
Bermula dari bawah
Lain orang, lain ujiannya, namun, Pemegang Ijazah Sarjana Muda Perniagaan Universiti Islam Antarabangsa (UIA) ini bukanlah seorang yang mudah berputus asa sebaliknya seorang wanita cekal dan kuat semangat.
Kegagalan dalam perniagaan cenderamata yang dilakukannya itu menjadi pembakar semangat untuk melakukan strategi perniagaan lebih berkesan.
“Berkat sokongan ahli keluarga, akhirnya pada Januari 2012 saya berjaya membuka syarikat Colors Addiction Sdn Bhd dengan menawarkan pelbagai koleksi tudung bawal terkini sesuai untuk semua peringkat usia.
“Mula-mula menjalankan perniagaan tudung, saya bermula dengan konsep kedai bergerak. Memandangkan modal yang belum mencukupi saya menganggap cara ini lebih berkesan dan mudah untuk orang ramai mengenali tudung AidiJuma.
“Selepas berjaya mengembangkan perniagaan ini, jualan tudung bawal hasil idea saya berjaya mendapat tempat di hati peminat tudung walaupun pada waktu itu persaingan dengan tudung ‘awning’ begitu sengit,” katanya.
Dari sehari ke sehari ia menampakkan perkembangan positif sehinggalah Norjuma memberanikan diri untuk berurusan dengan pembekal secara terus. Bagi memenuhi permintaan ramai, beliau memilih sebuah kilang di China dan membuat kontrak dengan kilang tersebut.
“Cuma setiap idea, rekaan dan pilihan fabrik semuanya akan dilakukan sendiri bagi memastikan kualiti yang dihasilkan memenuhi kehendak pelanggan.
“Di samping itu, saya anggap perniagaan tudung ini sebagai satu dakwah kecil kepada masyarakat dan secara tidak langsung dapat menarik lebih ramai wanita bertudung berfesyen mengikut syariat Islam.
Buka cawangan di setiap negeri
Tidak sangka percubaan pertama memperkenalkan tudung bawal dalam pasaran Malaysia dengan pelbagai corak membuka peluang kerja kepada orang ramai. Walaupun sebelum ini Norjuma berhasrat untuk bekerja dalam bidang perbankan atau akaun semuanya tidak kesampaian.
“Bagaimanapun, saya tetap berpuas hati kerana dapat membantu golongan wanita mempunyai pendapatan sendiri. Sekurang-kurangnya rezeki yang saya peroleh dikongsi bersama mereka.
“Apa yang menggembirakan sehingga tahun ini saya telah berjaya membuka cawangan AidiJuma di hampir semua negeri dan terbaharu di Perlis dan Sarawak dalam masa terdekat.
“Insya-Allah selain pasaran Malaysia, saya akan mengembangkan lagi perniagaan ke luar negara dan terkini tudung bawal ini telah pun memasuki pasaran Brunei,” ujarnya.
Menjadikan Pengarah Urusan Kumpulan Media Karangkraf, Datuk Dr Hussamuddin Yaacub sebagai idola dalam menjalankan perniagaan membuatkan Norjuma yakin mampu meluaskan empayar tudungnya.
"Di sebalik ketegasan Datuk Hussamuddin dengan kakitangannya, dia sebenarnya seorang yang begitu menitikberatkan kebajikan pekerja dan kredibiliti yang dimiliki beliau membuatkan saya kagum," katanya.
Pentingkan pengurusan masa
Norjuma akui di sebalik kesibukannya sebagai ketua di pejabat dan ibu di rumah, perhatian terhadap anak-anak tetap diutamakan.
"Saya akan pastikan keperluan anak-anak diuruskan terlebih dahulu sebelum ke pejabat. Saya tak mahu kesibukan mencari rezeki membataskan hubungan saya dan anak-anak.
"Tiada istilah penat menguruskan mereka kerana setiap anugerah ALLAH mempunyai keistimewaannya masing-masing.
“Malah saya rasa bersyukur kerana dengan menguruskan mereka, saya dapat mengekalkan semula berat badan kepada 54 kilogram berbanding sebelum ini.
“Dalam masa yang sama saya turut menitikberatkan penjagaan wajah dan badan dengan mengambil suplemen serta bersenam jika ada masa lapang. Sebenarnya bagi saya tiada masa rehat tetapi sekurang-kurangnya cara ini mengekalkan kecergasan diri.
“Jika kesihatan tidak dijaga macam mana saya nak urus semua ini dengan baik,” akhirinya sambil tersenyum.
sumber: SinarHarian
Jika dahulu Norjuma antara personaliti terkenal di televisyen kini kehidupannya lebih tertumpu kepada buah hati baharunya iaitu perniagaan tudung bawal di bawah jenama AidiJuma.
Wanita bermata cantik ini mempunyai personaliti menawan meskipun berpenampilan ringkas tatkala sesi wawancara dijalankan. Dia seorang yang merendah diri dan sopan dalam pertuturannya.
Bagi individu yang tidak mengenalinya akan menganggap Norjuma sukar didekati tetapi hakikatnya dia begitu peramah dan mudah mesra. Dia menyatakan mungkin sebab dilahirkan dalam keluarga biasa jadi hidupnya tidaklah terkongkong dan bebas bergaul dengan semua orang.
“Saya tidak pernah rasa diri ini hebat malah menganggap kesenangan yang dikurniakan oleh ALLAH SWT adalah satu nikmat di dunia demi kelangsungan hidup anak-anak.
Pernah sebelum ini saya menjalankan perniagaan cenderamata seperti baju T, topi, dan lain-lain selepas berkahwin dan berhenti dari TV3. Namun semua itu tidak bertahan lama,” katanya ketika ditemui di pejabatnya di Bukit Jelutong.
Bermula dari bawah
Lain orang, lain ujiannya, namun, Pemegang Ijazah Sarjana Muda Perniagaan Universiti Islam Antarabangsa (UIA) ini bukanlah seorang yang mudah berputus asa sebaliknya seorang wanita cekal dan kuat semangat.
Kegagalan dalam perniagaan cenderamata yang dilakukannya itu menjadi pembakar semangat untuk melakukan strategi perniagaan lebih berkesan.
“Berkat sokongan ahli keluarga, akhirnya pada Januari 2012 saya berjaya membuka syarikat Colors Addiction Sdn Bhd dengan menawarkan pelbagai koleksi tudung bawal terkini sesuai untuk semua peringkat usia.
“Mula-mula menjalankan perniagaan tudung, saya bermula dengan konsep kedai bergerak. Memandangkan modal yang belum mencukupi saya menganggap cara ini lebih berkesan dan mudah untuk orang ramai mengenali tudung AidiJuma.
“Selepas berjaya mengembangkan perniagaan ini, jualan tudung bawal hasil idea saya berjaya mendapat tempat di hati peminat tudung walaupun pada waktu itu persaingan dengan tudung ‘awning’ begitu sengit,” katanya.
Dari sehari ke sehari ia menampakkan perkembangan positif sehinggalah Norjuma memberanikan diri untuk berurusan dengan pembekal secara terus. Bagi memenuhi permintaan ramai, beliau memilih sebuah kilang di China dan membuat kontrak dengan kilang tersebut.
“Cuma setiap idea, rekaan dan pilihan fabrik semuanya akan dilakukan sendiri bagi memastikan kualiti yang dihasilkan memenuhi kehendak pelanggan.
“Di samping itu, saya anggap perniagaan tudung ini sebagai satu dakwah kecil kepada masyarakat dan secara tidak langsung dapat menarik lebih ramai wanita bertudung berfesyen mengikut syariat Islam.
Buka cawangan di setiap negeri
Tidak sangka percubaan pertama memperkenalkan tudung bawal dalam pasaran Malaysia dengan pelbagai corak membuka peluang kerja kepada orang ramai. Walaupun sebelum ini Norjuma berhasrat untuk bekerja dalam bidang perbankan atau akaun semuanya tidak kesampaian.
“Bagaimanapun, saya tetap berpuas hati kerana dapat membantu golongan wanita mempunyai pendapatan sendiri. Sekurang-kurangnya rezeki yang saya peroleh dikongsi bersama mereka.
“Apa yang menggembirakan sehingga tahun ini saya telah berjaya membuka cawangan AidiJuma di hampir semua negeri dan terbaharu di Perlis dan Sarawak dalam masa terdekat.
“Insya-Allah selain pasaran Malaysia, saya akan mengembangkan lagi perniagaan ke luar negara dan terkini tudung bawal ini telah pun memasuki pasaran Brunei,” ujarnya.
Menjadikan Pengarah Urusan Kumpulan Media Karangkraf, Datuk Dr Hussamuddin Yaacub sebagai idola dalam menjalankan perniagaan membuatkan Norjuma yakin mampu meluaskan empayar tudungnya.
"Di sebalik ketegasan Datuk Hussamuddin dengan kakitangannya, dia sebenarnya seorang yang begitu menitikberatkan kebajikan pekerja dan kredibiliti yang dimiliki beliau membuatkan saya kagum," katanya.
Pentingkan pengurusan masa
Norjuma akui di sebalik kesibukannya sebagai ketua di pejabat dan ibu di rumah, perhatian terhadap anak-anak tetap diutamakan.
"Saya akan pastikan keperluan anak-anak diuruskan terlebih dahulu sebelum ke pejabat. Saya tak mahu kesibukan mencari rezeki membataskan hubungan saya dan anak-anak.
"Tiada istilah penat menguruskan mereka kerana setiap anugerah ALLAH mempunyai keistimewaannya masing-masing.
“Malah saya rasa bersyukur kerana dengan menguruskan mereka, saya dapat mengekalkan semula berat badan kepada 54 kilogram berbanding sebelum ini.
“Dalam masa yang sama saya turut menitikberatkan penjagaan wajah dan badan dengan mengambil suplemen serta bersenam jika ada masa lapang. Sebenarnya bagi saya tiada masa rehat tetapi sekurang-kurangnya cara ini mengekalkan kecergasan diri.
“Jika kesihatan tidak dijaga macam mana saya nak urus semua ini dengan baik,” akhirinya sambil tersenyum.
sumber: SinarHarian
4 Comments
so sweet ;)
ReplyDeletehebatt,,
ReplyDeleteselamat berjumpa,,,
ReplyDeleteso sweet..
ReplyDeletePost a Comment